bagaimana hendak mencari inspirasi

Share:




Menarik nafas anda sebentar dan merenungkan matlamat anda. Adakah anda ingin menulis puisi? Adakah anda ingin menulis sebuah cerita pendek? Langkah ini mungkin mengambil sedikit masa, dan anda harus rileks semasa anda berfikir. Anda tidak akan dapat berfikir dengan baik jika anda dalam keaadaan bimbang tentang sesuatu atau jika hanya umumnya memiliki hal-hal lain di fikiran anda. Cuba untuk menjadi selesa secara fizikal dan emosi, sebanyak yang anda boleh.


Berikan diri anda ruang. Fikirkan tentang apa-apa banyak perkara yang boleh memberi anda inspirasi. Malah, melakukan sesuatu yang lain, seperti  berjalan-jalan ditepi laut,inspirasi sering terjadi kepada anda dengan sendirinya.

Lihat sekeliling anda, di mana sahaja anda berada, dan lihat jika anda melihat apa-apa yang menonjol kepada anda sebagai menarik perhatian anda. Cuba untuk tidak "mencari sesuatu". Cuba fikirkan secara mendalam tentang persekitaran anda. Ingat, jika ia menyebabkan emosi apa pun, mungkin sumber yang baik berinspirasi.

Tidak mengambil terlalu serius. Anda boleh fokus pada hal-hal lain sementara menunggu inspirasi yang akan datang. Malah, ia seharusnya tidak digolongkan sebagai "menunggu". Anda baru bermula. Anda tidak perlu untuk mencari beribu-ribu "inspirasi" Ingat, berehat sebentar.

Jangan memburu inspirasi. Adakah anda memifikirkan rancangan perniagaan juta dolar dalam masa 5 minit? Sudah tentu tidak. Cuba jangan terlalu sukar untuk mencari inspirasi dan anda hanya akan berakhir perkara yang  mustahil sahaja atau tidak terlalu tertekan dengan sakit kepala, atau paling banyak idea tergopoh-gopoh Jangan terlalu berfikir sesuatu.Jika anda mempunyai idea atau merasa berfikir tentang hal yang menarik sahaja.

Memanfaatkan sumber daya anda sendiri.Sumber inspirasi tidak boleh dibuat dari materi. Selalunya, yang paling inspirasi dari konsep atau idea yang boleh didapati hanya dalam fikiran anda. Bayangkan sebuah memori yang anda ada dari keadaan atau situasi. Juga, fikirkan perkara yang anda merasa kuat tentang atau pendapat moral yang anda mungkin ada. Perang, agama, politik, atau hubungan lain.

Semua idea-idea boleh dilakukan dalam fikiran seseorang di antara mereka dapat dengan cepat dengan memperkaya diri dengan media. Mendengar muzik, menonton video, membaca buku, menganalisis sesuatu  dan mencuba sesuatu yang baru setiap hari.

No comments