Bagaimana Hendak Menyelesaikan Masalah Anda

Share:




Cerita masalah adalah salah satu bahagian yang paling mencabar dalam matematik dan salah satu yang paling penting. Apabila kita menghadapi matematik dalam kehidupan sebenar, ia tidak datang pada lembaran kerja masalah bilangan semua yang ditubuhkan bagi kita untuk menyelesaikannya. Ia datang dalam keadaan seperti gaji, bil, pengurusan masa dan perancangan makan minum seharian hidup kita. Anda perlu tahu bagaimana untuk menggunakan kemahiran matematik untuk menyelesaikan pelbagai masalah yang timbul setiap hari dalam kehidupan kita. Masalah cerita seperti keping amalan sedikit kehidupan yang sebenar.



Arahan

1
Baca,dan terus baca lagi. Jangan hanya melihat nombor. Ia adalah kata-kata yang akan memberitahu anda apa yang perlu anda lakukan dengan nombor. Pastikan bahawa anda memahami maksud setiap perkataan. Ayat yang terakhir bagi masalah ini biasanya akan menjadi soalan yang anda perlu menjawab. Apa yang ia meminta secara khusus?

2
Buat pelan. Sekarang anda sudah biasa dengan soalan, anda perlu membuat keputusan bagaimana untuk pergi mencari jawapan yang betul. Di sini adalah di mana pemahaman anda tentang operasi matematik dengan mudah. Adakah anda diminta untuk menyertai dua kumpulan bersama-sama untuk mencari jumlah yang? Jika ya, anda perlu menambah. Adakah anda diminta untuk mengambil dari jumlah atau untuk membandingkan dua set untuk mencari perbezaan? Jika ya, anda perlu menolak. Jika anda diminta untuk menyertai beberapa kumpulan yang sama, darab. Jika anda diberi jumlah dan diarah untuk mengasingkan ke dalam kumpulan yang sama, jurangkan.


Melaksanakan pelan anda. Pasangkan nombor dan melakukan pengiraan anda.

4
Semak kerja anda. Kembali kepada masalah cerita asal dan membacanya sekali lagi. Pastikan jawapan anda masuk akal dan ia menangani soalan yang ditanya di dalam ayat terakhir masalah anda.

5
Sentiasa menjawab masalah cerita dengan ayat yang lengkap.




No comments