Bagaimana Tidak Takut Membuat Kesilapan

Share:


Seseorang yang terlalu bimbang tentang membuat kesilapan mudah boleh menjadi lumpuh dengan ketakutan. Takut boleh menghalang seseorang daripada mencapai atau matlamat beliau. Sebagai contoh, takut membuat kesilapan boleh menyebabkan pemuzik untuk membatalkan prestasi atau mungkin enyebabkan prestasi suram kerana pemuzik tertekan dan tegang. Penyelesaiannya adalah untuk pemuzik untuk mengubah cara dia berfikir tentang kesilapan. Mengamalkan falsafah tentang kesilapan membantu untuk meletakkan mereka dalam konteks yang betul. Semua orang membuat kesilapan, dan membolehkan anda peluang untuk belajar dan berkembang dari mereka.


Arahan
1
Tukar andaian anda tentang kesilapan. Jangan menganggap kesilapan sebagai gambaran kelemahan peribadi anda. Orang biasanya takut membuat kesilapan kerana mereka menganggap indikatif kesilapan kecacatan peribadi. Jika kesilapan itu dibuat dalam persekitaran awam, seperti semasa persembahan muzik atau ucapan awam, seseorang berasa malu atau walaupun mempunyai kesukaran menyelesaikan tugas di tangan. Realitinya adalah bahawa semua orang membuat kesilapan. Dalam beberapa kes kesilapan adalah hasil daripada persediaan yang tidak mencukupi tetapi ia kes lain kesilapan berlaku apabila kita mengambil risiko dan mencuba sesuatu yang baru.

2
Mengambil kesempatan daripada potensi pembelajaran kesilapan. Satu pengalaman yang biasa untuk pemuzik dan artis banyak adalah untuk tersandung apabila idea atau konsep oleh kemalangan atau, dalam erti kata lain, melalui membuat kesilapan. Besar komposer abad ke-20 Rusia Igor Stravinsky kredit kesilapan dan mengikuti andaian palsu sebagai sumber utama kejayaan sebagai komposer. Dalam konteks pendidikan, satu artikel dalam "Scientific American" mencabar andaian tradisional yang pelajar belajar dengan lebih baik dalam persekitaran yang bebas daripada kesilapan.

3
Baca apa yang penulis terkenal, pemuzik, pendidik, ahli teori politik dan saintis katakan tentang pengalaman mereka dengan kesilapan (Lihat creativequotations.com dalam Sumber). Ambil masa untuk belajar tentang cara orang kreatif menilai peranan kesilapan dalam kehidupan manusia dan pilihan manusia. Orang sebagaimana yang diubah seperti Ireland pengarang drama George Bernard Shaw; Katherine Graham, pengasas Washington Post; dan Earl Warren, Ketua Hakim Negara Mahkamah Agung; dianggap potensi untuk membuat kesilapan bernilai risiko. Keinginan untuk mengelakkan kesilapan mudah boleh membawa kepada perangkap di mana kita tidak mencapai apa-apa.

No comments